Folmer Hansen Teaterförlag AB
presenterar 2 pjäser av


Philip Ridley

 

Mercury Fur
eng / 7m-1k
urpremiär: 11 februari 2005 - Drum Theatre, Plymouth

Mobbning, förfall av traditionella familjestrukturer och hemlöshet – allt ur barns eller ungdomars perspektiv - är karakteristiska teman i Philip Ridleys dramatik. I den surreala postapokalyptiska pjäsen Mercury Fur går den prisbelönade författaren dock till yttersta extrem. De omaka bröderna Elliot och Darren, desperata unga överlevare i ett laglöst samhälle, har specialiserad sig på att förverkliga sina klienters perversaste och mörkaste fantasier – allt är tillåtet. Pjäsen börjar med förberedelserna till just en sådan helvetesfest i ett övergivet hus. Men den här gången tappar festfixarna kontrollen och inget blir så som det var tänkt…. Alla karaktärer i detta skräckinjagande drama är igenkännbara typer i extrema situationer. En pjäs som inte lämnar någon oberörd……

[…] we are actually in another Kaneland as in-yer-face theatre makes a comeback. This is pure Sarah Kane dystopia, complete with oodles of ketchup, gasmasks and plastic protective suits. […] As with the early works of Miss Kane, this recipe is not for the squeamish and often its meaning is obfuscated. It is good to see the return of in-yer-face and the controversy and debate that such work leads to. Prepare for the storm.
(Philip Fisher, The British Theatre Guide)

Philip Ridley’s ravaged city is a black hole of despair where conscience is eclipsed by the struggle for survival. This vortex of squalid lawlessness consumes the audience as much as it does the characters. We are hijacked by thundering theatre, a black subject shimmering with jagged dialogue.
(Roger Malone, The Stage Online)

 

Vincent River
eng, sv-ö David Carmel / 1m-1k
urpremiär: 11 september 2000 - Hampstead Theatre, London

Vincent River finns nu i svensk översättning! Denna pjäs om homofobi och queerbashing känns väldigt aktuell med tanke på Johan Hiltons bok No tears for queers som utkom nyligen och vinterns uppmärksammade mord på två homosexuella män, Antikrundans Bengt Jansson och en 15-årig kille som mördades av två jämnåriga på en kyrkogård i Stockholmsområdet. Dessa mord är inga undantag. Hatbrott mot homo- bi- och transpersoner har ökat dramatiskt de sista åren trots att Sverige jämfört med många andra länder har kommit väldigt långt i kampen för integration och tolerans av HBT-världen. Vincent blir brutalt ihjälslagen av ett gäng unga killar - för att han är bög. Anita, hans mor, och den 17-årige Davey som hittade kroppen möts och pratar minnen. Till en början dominerar Anita, sedan tar Davey över vetande att den avgörande berättelsen är hans…

Ridley covers a great deal of ground here. There is the pervading theme of homophobia […] There is the […] awkward status of teens […] Above all, there is the power of the story […]. All is written in a style at once discreet and possessed of a praeternaturally sharp edge. […] Although Ridley's great skills have never been in doubt, it has hitherto been possible for more earnest parties to sideline him as writing in somehow 'lesser' veins - plays and books for children, or overtly fantastical tales. Vincent River signals that at last that possibility is no more.
(Ian Shuttleworth, written for Financial Times)

 

[andra pjäser av Philip Ridley är: Apocalyptica, Brokenville, Fairytale Heart, The Fastest Clock in the Universe, Ghost from a Perfect Place, The Pitchfork Disney, Sparkleshark]